tisdag, maj 01, 2007

Balkongrapport

Tack vare Uppsalatidningen har jag hittat till den underbara bloggen Parkettodlaren, vars innehavare verkar ha samma grundinställning till livet som jag: varför göra något enkelt när man kan göra det onödigt komplicerat. Den här tulpandiskussionen säger väl allt:
"Vi två är sådana att vi inte bara köper en tulpan - nej, vi köper en speciell sorts gul och rödspräcklig tulpan..."
"...som i rakt nedstigande led är släkt med den tulpan som startade tulpanfebern i Holland"
"Precis, och är det så att några av spräcklorna sitter fel, så förklarar vi det för alla som vill höra på."
Den inställningen gäller så klart även balkongodling. Så i helgen har jag införskaffat speciell balkongjord (varför köpa vanlig jord när det finns speciell jord) och köpt plastlådor för att bygga självvattnande krukor (varför köpa färdiga krukor när man kan bygga själv) till min ovanliga klätterzuccini (varför odla en vanlig zuccini när det finns klätterdito) och stjärnlobelia (varför ha vanliga lobelior när det finns specialare att köpa). Fröerna är naturligtvis köpta direkt från England (varför köpa fröer på Konsum när man kan lägga ner timmar på att surfa runt på nätet efter fröer). Nu återstår bara att se om plantorna tänker växa eller inte.

1 Comments:

Blogger Rosengeranium said...

Hehehe! Det tog sin lilla tid, men nu har jag äntligen hittat din post om parkettodlaren. Tack för det fina berömmet! Köper också balkongjord till balkongen (en förenkling - egentligen borde man ju blanda sin egen av maskkompost, sand och torvmull...) fast jag undrar nog om vi inte slår dig på en punkt; vi bygger just nu en pergola på vår balkong. Ska kolla resten av bloggen för att se hur det gick med plantorna.

14:28  

Skicka en kommentar

<< Home