onsdag, april 11, 2007

Är du redo att bli utmanad?

Den moderatledda kommunregeringen i Uppsala vill införa en ”utmanarrätt”. Riktigt hur snurrigt förslaget är framgår inte förrän man funderar på hur det skulle vara att ha en ”utmanarrätt” även i privatlivet.

Tänk dig att du precis har dukat fram din middag och ska börja äta. Maten har du köpt där du brukar köpa mat (den affär som ligger närmast/har bäst mat/billigast mat/bäst utbud). Precis när du ska hugga in så ringer det på dörren. Utanför står Lidl-killen.

Lidl-killen: Hej, jag vill utmana dina ägg!
Du: Eh? Nej tack, jag är nöjd med mina ägg.
Lidl-killen: ja, ja, men nu har jag utmata dom. Om du inte accepterar utmaningen så vill jag ha en skriftlig motivering.

Till slut lyckas du bli av med Lidl-killen. Precis när du ska börja äta ringer det på dörren igen. Utanför står en tjej från ICA som slår till ditt mjölkpaket och skriker ”Du är utmanad!”

Du: Men lägg av, jag har valt att köpa min mjölk på Konsum!
ICA-tjejen: Jamen, det vore mycket bättre för företagsklimatet i kommunen om du köpte mjöken från oss. Dessutom kommer ditt kylskåp bli vitaliserat genom ett nytt mjölkpaket!

Bakom ICA-tjejen har det nu bildats en lång kö av folk som vill utmana olika delar av ditt kylskåp. Hemköp har utmanat din limpa, Netto hävdar bestämt att deras senap är bättre än din och COOP Forum tycker att du ska köpa ost hos dom.

Nä, det är kunden som ska bestämma hur inköpen ska gå till, inte leverantörerna!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Maria Gardfjell said...

Kunden är kung! är en slogan som näringslivet också brukar köra med ;-)

09:43  

Skicka en kommentar

<< Home