onsdag, mars 28, 2007

Att göra det enkelt för sig

I går hämtade jag ut mina bokreaböcker från Adlibris på Ica. Som den kokboksnörd jag är kastade jag mig över Bon Lloc av Mathias Dahlgren. En ambitiös kock borde ju kunna knåpa ihop en bra kokbok tycker man, men icke.

Efter ett intressant förord om att "tänka mat" så inleds boken med ett recept på... brynta kantareller! Att steka svamp och lök i smör känns mer som något för en hemkunskapsbok för högstadiet, än för en ambitiös kokbok. Sedan fortsätter det utför mot bottennoteringen, ett recept benämnt "Pata Negra": köp 400 g pata negra-skinka, skär skinkan i tunna skivor, servera. Tur att jag köpte boken på rea!

Vad kan man vänta sig av nästa kokbok från Mathias Dahlgren? Kanske receptet Grillchips: köp chips, öppna påsen, häll upp i en skål.

1 Comments:

Blogger Maria Gardfjell said...

Det enkla är det svåras konst, brukar ju kockarna säga...

22:10  

Skicka en kommentar

<< Home