söndag, november 04, 2007

Avvikande åsikter undanbedes

De borgerliga partierna i Uppsala har beslutat att inför ett kundvalssystem i äldreomsorgen. Vi miljöpartister har röstat emot förslaget därför att vi inte tror att det skulle ge några positiva effekter för Uppsalas äldre.

Nu har äldrenämndens ordförande Gustaf von Essen beslutat att genomförandet av kundvalssystemet inte ska skötas av äldrenämnden utan av en "politisk styrgrupp". Till ledamöter i den gruppen har han utsett representanter från kd, m, fp, c och s. Miljöpartiet och vänsterpartiet fick inga platser. När jag frågade varför fick jag följande mejl som svar:

Till Johan Lundqvist

Ang ordförandebeslut

Det är delegerat till ordförande att fatta brådskande beslut med stöd av 6 kap. 36 § kommunallagen. I kommentarerna till lagen finns ingen precisering vad brådska står för. Efter samråd med förvaltningschefen har jag förstått att det skulle underlätta för det fortsatta arbetet med eget val för kontoret om det finns ett politiskt "bollplank". Det är en rad frågor som kontoret arbetar med och som brådskar.

Efter en dialog i presidiet valde jag därför att fatta ett ordförandebeslut som kommer att anmälas vid ÄLN:s sammanträde den 15/11.

På detta sätt har kontorets arbete tillsammans med den politiska gruppen kunnat komma igång med sitt arbete.

Vad gäller deltagande i arbetsgrupp har jag ansett att de som tagit beslut i den principiella frågan om eget val också skall ansvara för genomförandet. Eftersom Ni bägge vänsterpartier har en helt annan syn på valfrihet har jag inte ansett att ni i genomförandearbetet kan bidra. Alla frågor av mer principiellt intresse kommer att anmälas för beslut i nämnden.

Att socialdemokraterna som ett stort parti med ambitioner att ta ansvar, är med tycker jag dock är helt naturligt.

Mvh

Gustaf von Essen


Att stänga två partier ute från insyn och inflytade enbart därför att vi inte håller med Gustaf von Essen i frågan om kundvalssystem är helt vansinningt. Oppositionens roll är ju att lägga fram alternativa förslag och kritiskt granska majoritetens politik. I det borgerliga Uppsala ska man tydligen vara ja-sägare för att vara värd att lyssnas på.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,