torsdag, juni 26, 2008

Jämställdhetsnörd, javisst!

I tisdags var det extrainkallat sammanträde med kommunfullmäktige. Vårdnadsbidraget skulle klubbas igenom för att kunna börja gälla den 1 september.

Debatten blev mycket intressant. Cecilia Forss (m) och Karolina Hilding (fp) påstod att det inte alls fanns några risker att vårdnadsbidraget skulle bli en "kvinnofälla". Därefter stegar kommunalrådet von Essen (kd) upp i talarstolen och säger att det bara är bra ifall det är kvinnor som tar ut vårdnadsbidraget. Motivet var att "Barn behöver sina mammor, snarare än sina pappor. Det vet ju alla". Antalet borgerliga ledamöter som just då ville sjunka genom golvet var nog ganska stort.

De fullmäktigeledamöter som tyckte att jämställdhetsaspekten av vårdnadbidraget var viktig utmålades av von Essen (kd) som "jämställdhetsnördar". Ordkonstruktionen förklarade han med "jag sökte ett bra ord och så tittade jag på Johan Lundqvist och då dök jämställdhetsnörd upp". Jag tackar för berömmet, jämställdhetsnörd är jag gärna.

Tyvärr verkade det inte finnas några jämställdhetsnördar i de borgerliga partierna. Varenda folkpartist röstade för vårdnadsbidraget, trots den totalsågning som levererats av bl.a. JämO.

2 Comments:

Blogger Rose-Marie said...

oss jämställdhetsnördar emellan: väl bloggat. :-)

19:16  
Blogger anna wintour said...

*hur ska man göra för att ge sig själv bra självförtroende? Hur gör du för att få ett bättre självförtroende? Läs om hur en dum vännina till mig gjorde*

www.veckomagasinet.se

10:10  

Skicka en kommentar

<< Home