måndag, december 11, 2006

Krogdiskriminering, sprututbyte och queer socialtjänst

Idag är det dags för möte med kommunfullmäktige igen. Jag hoppas få svar på min interpellation om queer socialtjänst (det är dock 13 interpellationer och frågor som ska avhandlas före min, så vi får väl se om tiden räcker) och dessutom ska frågan om sprututbyte för narkotikamissbrukare debatteras. Själv kommer jag lägga en motion om hur Uppsala kommun ska motverkar krogdiskrimineringen. Tre åtgärder föreslår jag:
1. Alla krogar som diskriminerar ska förlora sina serveringstillstånd.
2. Krogarna ska skylta tydligt om inträdesvillkor vid köbildning.
3. Egenkontrollprogram för krogarnas antidiskrimineringsarbete ska krävas.
Dessutom ska det väljas ledamöter och ordföranden till alla nämnder och styrelser. En diger kväll som väntar alltså.