torsdag, februari 08, 2007

De 100 första dagarna

För några veckor sedan kunde man i alla tidningar läsa hur regeringens första 100 dagar hade varit och vilka förslag man lagt under den perioden. Eftersom UNT verkar ha missat att det just idag är 100 dagar sedan jag klev in som ersättare i kommunfullmäktige så får jag väl rapportera själv om vad jag har haft för mig.

Jag har lagt motioner om utvecklad verksamhet för yngre dementa, behovet av kooperativa lösningar inom äldreomsorgen, motverkande av krogdiskrimineringen, sänkt rösträttsålder i kommunvalet och om en handlingsplan för klimatpolitiken i Uppsala. Jag har dessutom lagt interpellationer (skriftliga frågor) om boendegarantin, queer socialtjänst och äldrenämndens mångfaldsarbete.

Ett enda yrkande har jag lyckats få den borgerliga majoriteten att bifall, nämligen det om att kommunen ska öka andelen lokalt tillagad mat inom skolan och äldreomsorgen.

100 days down, 1319 days to go.

Andra bloggar om: , , , ,