måndag, januari 29, 2007

Sprututbyte och rösträtt för unga

I kväll har kommunfullmäktige haft möte. Äntligen fick vi debattera frågan om sprututbytesprogram. En ohelig allians av moderaterna och vänsterpartiet drev linjen att ett sprututbytesprogram aldrig någonsin kunde bli aktuellt. Vi miljöpartister och socialdemokraterna argumenterade för att sprututbytesprogram kan vara ett effektivt sätt att minska spridningen av hiv och hepatit C. Det örat vill men dock inte lyssna på. All internationell forskning viftades bort som något som "inte kunde tillämpas på Sverige". Varför Sverige skulle vara så unikt så att inte ens forskningsresultaten gick att applicera på landet framgick dock inte.
Jag väckte även en motion om att rösträttsåldern borde sänkas till 16 år.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Motion om att få rösta redan vid 16 års ålder är verkligen en urusel motion Johan!
Hur många 16-åringar har tillräcklig kunskap om samhället och den mognad som krävs för att vara för att rösta?

10:12  
Blogger Johan Lundqvist said...

Jag är övertygad om att 16-åringarna är tillräckligt "mogna" för att kunna vara med och bestämma över sin egen framtid!

Det där är ju samma gamla argument som användes mot kvinnlig rösträtt och mot förslaget om att sänka rösträttsåldern från 23 till 18 år!

12:35  
Anonymous Anonym said...

Fast om det var samma argument som man använde gentemot kvinnor så höll de inte ;) Där ville man ju inte ge kvinnor röstsätt pga av kön.

När det gäller 16-åringar så handlar det många gånger om brist på livserfarenhet, för dålig kunskap om hur samhället fungerar och förmågan att logiskt och rationellt komma fram till beslut. Ta det här med körkort t ex; varför klarar de som är äldre bättre teoriprov och uppkörning än de yngre?!

Att det är deras framtid argumenterar jag inte emot, dock har de inte "förtjänat" rätten att förvalta den fullt ut genom rösträtt. Vill man vara med och påverka sin framtid så finns det flera ungdomsorganisationer där man kan göra sin röst hörd.

Jag tycker att dagens 16-åringar visar gång på gång att de inte är mogna ansvaret att bestämma hur Sverige ska se ut.

08:22  
Blogger Anders Wallner said...

Försöken med sänkt rösträtt i Tyskland visade att dina argument inte håller, anonymous.

Själv tycker jag att ganska många av Sveriges 18 plus-åringar visar att "de inte är mogna ansvaret att bestämma hur Sverige ska se ut". Men det betyder inte att jag vill norpa rösträtten av de jag inte tycker är mogna.

02:26  
Anonymous Anonym said...

Anders Wallner, jag håller med dig. Det finns allt för många 18-åringar som inte heller är tillräckligt mogna.

Rösträtt vid 18 känns dock mer logiskt eftersom det följer en massa andra regler i samhället.

Tyskland är inget land som jag skulle använda mig av som förebild, av många orsaker.

10:51  

Skicka en kommentar

<< Home