onsdag, oktober 10, 2007

Besk medicin

Tåget hem mot Uppsala har just rullat iväg från Falun. Efter 18 körlektioner på åtta dagar så går det faktiskt ganska hyggligt att köra och teoriprovet är avklarat. Den läskiga uppkörningen är inbokad till slutet av oktober, så håll tummarna ;)
Trots att jag befunnit mig i medieskuggans Dalarna i nästan två veckor så har jag noterat att SKL har släppt statistik om bland annat läkemedelsanvändningen bland äldre. Uppsala ligger ganska risigt till: mer än 20% av de som är över 80 år använder samtidigt fler än tio läkemedel (sämst i landet), 7% använder tre eller fler psykofarmaka samtidigt (tredje sämst i landet) och nästan 5% har läkemedelskombinationer som innebär en risk för den allvarligaste klassen av interaktioner (även detta tredje sämst i landet). Sammanfattningsvis bottenbetyg för Uppsala.
Läkemedel till äldre är ett gemensamt ansvar för kommunen och landstinget. Tyvärr innebär det att båda parterna försöker slippa göra något. Jag har tidigare försökt väcka frågan i äldrenämnden men där mötts av "Ja, det är ju en viktig fråga, men vi kan ju inte göra något. Det är ju landstingets ansvar...".
Jag tror att det får bli en interpellation till det ansvariga kommunalrådet för att reda ut vad kommunen egentligen gör för att minska överanvändningen av läkemedel.