tisdag, september 12, 2006

I inkonsekvensens högborg

Jag läser just nu en forskarutbildningskurs på Karolinska Institutet i Huddinge. På väg från tåget till föreläsningarna passerar jag Södertörns högskola och i går morse fick jag se en affisch med texten "Vi vill göra den här skolan till universitet". Avsändare var folkpartiet. I universitetsstaden Uppsala har folkpartiet proklamerat att "tanken att allt fler högskolor ska bli universitet hotar kvalitén i den högre utbildningen".

Alla partier väljer att profilera sitt budskap; deltar man i en debatt som Lärarförbundet ordnar så talar man om skolfrågor. Inget fel i det. Men när man till Södertörns högskolestudenter säger att man gillar fler universitet och samtidigt säger till Uppsalas universitetsstudenter att man inte vill ha fler universitet, ja då har man faktiskt gått för långt!

När vi ändå är inne på folkpartiet kan ni få en inkonsekvens till på köpet: den folkpartistiska riksdagsledamoten Cecilia Wikström (ja, hon med litteratur kanonerna, ni vet) vill att kårobligatoriet ska bevaras. Folkpartiet skriver i sitt partiprogram att kårobligatoriet strider mot den grundlagsskyddade föreningsfriheten och därför ska tas bort.

Jag vet inte exakt var inkonsekvensen har sin högborg, men att det är i närheten av Erik Ullenhags och Cecilia Wikströms kampanjhögkvarter, det är jag övertygad om!

Andra bloggar om: , , , , , , , , , . Intressant?