onsdag, september 06, 2006

Ständigt dessa dammiga kristallkronor

I eftermiddag har jag varit på en utfrågning om partiernas äldrepolitik hos föreningen Vänsam i Nyby servicehus. Det var en trevlig utfrågning med relevanta frågor. I inledningsanförandena blev jag dock lite besviken på de övriga partierna. Enbart pajkastning om vems fel saker var, vad som egentligen hände 1991-1994 och vilka konsekvenser den "andra sidans" politik skulle få. Själv valde jag att prata om vad vi faktiskt vill ändra på under den kommande mandatperioden. Jag känner mig fortfarande nöjd med att vara den ende som utnyttjade min talartid till att prata om sådan som valet faktiskt handlar om: vad ska göras under åren 2006-2010.

De fyra frågor som jag tog upp i mitt inledningsanförande var:
  • Det måste byggas fler seniorbostäder och en större andel av de måste upplåtas som hyresrätt. Alla ska har råd att bo i en seniorbostad.
  • Bättre kollektivtrafik med lägre biljettpriser. Många äldre är beroende av bussen för att åka till apoteket, vårdcentralen eller konsum.
  • Läkemedelsgenomgångar. Det är inte ovanligt att äldre äter 10-15 olika läkemedel samtidigt. Vi vill att läkare, sjuksköterskor och apotekare tillsammans ska arbeta för att minska denna övermedicinering.
  • Mat! Behovet av bättre mat för äldre har jag skrivit om tidigare. Det var många instämmande nickar från publiken när jag pratade om att maten ska lagas där den serveras.
Priset för att vara minst verklighetsförankrad gick till folkpartiet som prompt ville ändra riktlinjerna för hemhjälp så att man ska kunna få hjälp att ta bort spindelväv från kristallkronor. Det finns många saker jag vill förändra inom äldrepolitiken. Att se till så att maten som serveras är varm, nyttig, ekologisk och god står för mig högre i kurs än att kristallkronan över bordet ska vara nyputsad!

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Max Andersson said...

Bra inlägg. Jag kommer att ha nytta av det i valstugan.

21:39  

Skicka en kommentar

<< Home