måndag, oktober 09, 2006

L-words

Helgen har jag tillbringat på Wadköpings utbildningscentrum i Örebro där miljöpartiet höll sina kommun- och landstingsdagar. I två dagar deltog 300 kommun- och landstingspolitiker i seminarier och utbildningar i en lång rad olika frågor. Själv lärde jag mig mer om etiska och sociala krav vid offentlig upphandling samt om behovet av riskkapital för att nya företag ska kunna startas. Just frågan om tillgång till riskkapital är ju intimt förknippad med utvecklingen av Uppsala som en life science-stad, vilket jag, Maria Gardfjell och Johan Edstav skrev om på UNTs debattsida i lördags.

Helgen innehöll även språkrörstal där Peter och Maria kommenterade valresultatet och hur vi ska bedriva oppositionspolitik. Utan att avslöja allt för mycket kommer de kommande årens politik byggas upp kring tre nyckelbegrepp: långsiktighet, lika rätt och livskvalité. Dessa tre kommer bli våra L-words helt enkelt. Jag gillar det skarpt! Budskapet "Rösta långsiktigt" som fanns på våra valaffischer verkar ha gått hem hos många som man pratar med, lika rätt och antidiskriminering är en fråga där vi har nått långt och dessutom har ett väldigt stort förtroendekapital och frågorna om livskvalité är det i princip bara vi som driver. Det är skönt att vara med i ett parti som vill bygga oppositionspolitiken på positiva och framåtsyftande förslag, istället för att enbart kritisera de som har makten.

Andra bloggar om: , , , , , , ,