fredag, september 22, 2006

Jag vill också byta statsminister


Nu är den slutliga sammanräkningen av kommunvalet i Uppsala klar. Miljöpartiet ökade ytterligare lite och landade på 8,62%. På grund av valkretsindelningen i Uppsala så får vi trots detta inte fler än 6 mandat (motsvarar 7,4% av rösterna i fullmäktige). Det är hög tid att det införs utjämningsmandat även i kommunvalen, jag ska lobba för att miljöpartiet lägger en motion om detta under riksdagens allmänna motionstid i höst. Valresultatet innebär att jag tar plats som ersättare i Uppsalas kommunfullmäktige, där kommer jag fortsätta jobba med frågor som äldrepolitik, socialpolitik, stadens parker, jämställdhet och antidiskriminering.

Humor på hög nivå: MUF skänker knappar till sossarna. Ja, efter den 6 oktober (när Freddan väntas väljas till ny statsminister) så ska jag ha en "byta-statsminister-knapp" på mig!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Grym blogg Johan! Ska fråga nästa MUF:are jag stötter på om man skulle kunna få en "jag vill också byta statsminister" knapp...

12:14  
Blogger Johan Lundqvist said...

Tack! :)

Jag är lite tveksam till dom blå "jag vill byta statsminister"-knapparna. Folk kan ju tro att man är moderat som bara har glömt att ta av sig knappen. Ska se om det går att fixa fram mp-gröna knappar med byta-budskapet. Lovar att skicka en till dig i så fall :)

Johan

15:38  
Anonymous Anonym said...

hallådär! snubblade över ditt namn på valsedeln, och lyckade hitta hit också. tänkte bara gratulera till framgångarna, inte minst i mitt eget valdistrikt... fellow bmc-doktorand också, det hade jag ingen aning om. lycka till i framtiden!

09:26  
Blogger Johan Lundqvist said...

Håller helt med om att det är en rätt så ospecifik slogan, men MUF har ju varit ganska framgångsrika i att kapa den. Nu har vi chansen att ta tillbaka den! :)

22:26  
Blogger Johan Lundqvist said...

Hej Martin! Kul att höra av dig! Hoppas det går bra med doktorerandet, vi kanske springer på varandra i Bikupan någon dag :)

08:48  

Skicka en kommentar

<< Home