tisdag, oktober 03, 2006

Uppsalapendlare i alla vagnar – förenen eder!

De borgerliga partiledarna skrev på DN Debatt i söndags om trängselavgifterna i Stockholm. Om detta kan man säga mycket; positivt att regeringen kommer följa folkomröstningsresultatet när det gäller trängselavgifternas vara eller icke vara. Upprörande att intäkterna kommer att användas på ett annat sätt än vad som sagts i folkomröstningen.

I sin debattartikel passar Reinfeld & co på att såga Citybanan vid fotknölarna. Argumentet är att det kostar för mycket och går för sakta. Kostnaden beräknas nu till 13,7 miljarder och järnvägen skulle kunna börja trafikeras omkring 2013. I stället vill borgarna satsa pengarna på Förbifart Stockholm. Ett gigantiskt motorvägsprojekt som kostar minst 11,2 miljarder och är klart tidigast 2015. Ungefär samma pengar och samma tid alltså. Omprioriteringen har bara en förklaring: det är privatbilismen som kommer prioriteras framför kollektivtrafiken de kommande fyra åren.

Varför ska man då som uppsalabo bry sig ifall det byggs en ny järnvägstunnel söder om Stockholms central? Jo, därför att de förseningar som den bristande spårkapaciteten söder om Stockholm ger upphov till, sprider sig genom järvägsnätet och påverkar även de norrgående tågen. Många pendlare på sträckan Uppsala-Stockholm känner nog igen ursäkterna ”stopp i signal”, ”korsande tågväg” och ”tåg framför”. Det enda långsiktiga sättet att få en välfungerade Uppsalapendel som kommer och går i tid är att bygga ut spårkapaciteten i Uppsala, i Stockholm och söder om Stockholm.

Trist att den borgerliga regeringen prioriterar prestigebyggande av motorvägar framför kloka satsningar på spårbunden trafik.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Förbifart Stockholm kostar enligt Vägverkets senaste siffror 25 miljarder. Dvs. ungefär Citybanan*2

12:34  

Skicka en kommentar

<< Home